In english

Montering av bogpropeller på Minna II Hallberg Rassey Monsun 31 nr 446

Val av storlek och fabrikat.

Efter samtal med expert på Hallberg Rassey fick jag rådet att minsta storlek borde vara

4 hk (3 Kw) och det innebar en tunnel med invändigt mått 185 mm

Valet stog mellan Lewmar och Sleipner men slumpen avgjorde. Jag råkade vara i Täby

en kväll när SeaSea hade 25% på alla varor så det blev en Lewmar 185 TT

 

Att köpa grejor går nog bra

Men sen! någonstans här under ska bogpropellern sitta

Ut med allt löst

Inredningen var rejält gjort mässingskruvar som inte gick att lossa och allt fastplastat

mot skrovet tur det finns verktyg till allt med en Fein multimaster gick det att såga av

skruvarna och även såga loss sidorna från skrovet

Ungefär där ribborna ligger skulle bli en bra plats för tunneln

 

Ett första hål i båten pilothål för att ha som utgångspunkt för mätningar på utsidan

Här har jag ävet tagit bort mellanväggen mot vattentanken, plastningen till den

var ovanpå skrovets gelcoat och det måste vara plastrent när tunneln ska plastas

fast. Nu fick jag även större yta för att fästa och plasta in tunneln.

 

Steg 1 i håltagning

Hur skulle jag gå tillväga? stannade för att använda en fräs. En gammal axel kom till

användning svetsade ett fäste till fräsen och gjorde ett prov på en gammal högtalarlåda

Först ett 6 mm hål med en lång borr därefter ett 35 mm hål för axeln hylsborr med

6 mm borren son styrning gäller att inte borra igenom helt så man tappar styrningen

Stoppa in axeln med fräs i hålen och snurra försiktigt runt spara lite så att inte

styrningen till axeln försvinner

Mätning

Ett 6 mm hål skulle borras på var sin sida av skrovet. Mätning en ståltråd fäst i en

centrumpunkt  fram i båten samt till ett skjutmått för att få rätt vinkel tvärsöver samt mätning från en

punkt under kölen för att få rätt i höjdled. (många mätningar och funderande innan

borren kom fram.

Axeln i läge dags att fräsa upp hålen

Två hål i båten och en trumma som passar

Nu börjar hundgörat, slipningen. Det blir ett fint vitt damm som tränger in och fastnar

överallt. men det måste göras

Så här ser det ut efter flera filterbyten i andningsmasken Det var ett inplastat fäste

för ett ekolod i botten det måste också slipas bort klart på den här bilden

lite finslipning kvar

 

Viktigt med ett bra andningsskydd men svårt med skydd för ögonen

 

Trumman ska passas in   För vattenströmningen är det viktiga att inte bakkanten på

trumman kommer utanför strömlinjen (ungefär parallellt med båten) Tanken från

början var att slipa in bakkanten, men det skulle bli en stor öppning som skulle

plastas igen så det blev en kombination en läpp på framkanten och en liten inslipning

på bakkanten.

 

Även tunneln måste slipas så att den blanka ytan försvinner  jag borrade även hålen

för monteringen av drevet innan plastningen

 

Viktigt att hålen kommer i linje med tunneln för att inte propellern ska ta i sidorna

på tunneln

 

Det är vinter och kallt för att kunna plasta måste en bit av båten byggas in med

öppningsbara luckor i sidled

 

Temperaturstyrning för plastningsjobb länk  kräver lösenord

Snart dags för att börja med att plasta fast tunneln

Några saker jag har fått lära mig, rengöring av plasten väldigt viktig slipa till plastrent

men använd inga kemikalier för att tvätta inte ens aceton det gör att ytan blir slätare

lika med sämre vidhäftning. Efter varje omgång med plastning där plasten fått härda

måste ytan slipas, ruggas upp. Anledningen är att det av miljöskäl blandas i parafin

i plasten och paraffinet kryper upp till ytan när plasten härdar vilket ger dåligt fäste

för nästa varv. Lägg gärna flera varv glasfiber och plast samtidigt, upp till fem varv

det ska ge starkare konstruktion och mindre plast mellan varven.

 

Börjar med att plasta fast ett rör som ska fungera som dränering samt genomföring

för slang från vattentank. Blandat plast och riven glasfiber.

Uppbyggt och klart för montering av tunneln

Tunneln på plats och tejpen håller plastspacklet inifrån

på plats så blev det.

 

Från insidan

Nu ska det plastas 5 varv med plast och glasfiber utvändigt och c:a 15 varv invändigt

Plasta-slipa Plasta-slipa Plasta-slipa Plasta-slipa Plasta-slipa Plasta-slipa

kom ihåg att använda mask med gasfilter ångorna är inte så nyttiga. Halvvägs

Inplastningen av tunneln är klar återstår lite finish och målning epoxi på

utsidan innan montering

Så här ser det ut från utsidan

Plasten ska få efterhärda ett tag innan målning, ett litet mellanstick plast

är ett bra material se här ett monster

monster

när man plastat igen gapet och ögonen och vänt på den

så blev det så här. en ny plats för kompassen

Åter till jobbet 6 varv med epoxiprimer

Snart dags för montering av växelhus men först lite inombords

inredningen ska tillbaka och plastas fast och plasten målas

med gelcoat. Här är mellanväggen på plats.

Växelhus och proppeller på plats

Då jobbar man med plast och montering så ska man gömma bort alltihop otacksamt!

men det är väl funktionen som är det viktiga. Dags för gömma bort det som gjorts hittills.

Sidor gamla och nya ska tillbaka och plastas fast. Det måste ju passa med gamla inredningen dynor mm.

Att tänka på "servicevänligt" lätt att ta bort luckor för att komma åt motor och el

exempelvis för att byta brytpinne eller säkringar.

stående lucka lös. bottenlucka lös, topplucka lös, låser stående lucka

 

Utvändigt klar för fortsatt bottenmålning

På insidan är det dags att börja med eljobbet.

En liten oansenlig panel är vad som syns av en vinters arbete

Ett nytt batteri "AGM" som även ska fungera som startbatteri.

Nu var det klart och allt fungerade, återstår att se hur det fungerar i sjömanshavet..

Ingen bild men bogpropellern fungerar fantastiskt bra mycket starkare än jag trodde

Ett lyft (i sidled) för en Monsun 31 nu är man herre över båten i alla lägen.